ארגונומיה = מדע העוסק בהערכה ובשיפור הממשק בין האדם לסביבת עבודתו ע"י התאמת תנאי העבודה, המכשור והמטלות לתפקוד הטבעי של האדם בהתייחסות לכושרו הפיסיולוגי והמנטאלי, במטרה לשפר את נוחות המשתמש, בריאותו ויעילות עבודתו.

לפעמים נראה לנו שלעבוד במשרד או בבית מול מחשב אין מאמצים פיזיים כלל על הגוף מה שאינו נכון כלל.

בכל רגע נתון בעבודה שלנו מול מחשב בבית או במשרד, אנו תחת מאמצים פיזיים תמידים שיכולים לגרום לכאבים ,אי נוחות ופגיעות.

בכדי למנוע מאמצים אלו ניתן לשנות את ההרגלים שלנו וסביבת עבודה בנוחות מקסימלית.

אנו בחברת ניגי מאמינים שולחן מתכוונן וכיסא ארגונומי צריך לבוא עם ייעוץ נכון לשימוש נכון.

אנו עובדים עם  הארגונומים הטובים בארץ וניתן להזמין ייעוץ ארגונומי בנפרד ללא רכישת שולחן או כיסא.

לפרטים נוספים אנא צרו קשר ונשמח לעזור לכם.

תנועות שמהן רצוי להמנע על מנת למנוע טראומה מצטברת לגוף

  • המנע מתנוחת רכינת הגב לפנים למשך פרק זמן ממושך הדבר גורם לחולשת הרצועות בגב תחתון ולכאבי גב. הקפד על כללי ישיבה נכונה.

  • המנע מתנועות ארוכות מידי לטווחי הגעה רחוקים, הדבר גורם ללחץ על הזרועות ,הכתפיים והצוואר. וודא כי האביזרים בשימוש מירבי בטווח קרוב עד 40 ס"מ מגופך.

  • המנע מכפיפה/פשיטת צוואר גדולה (מעל 15 מעלות כלפי מעלה ומטה)לפרק זמן ממושך הדבר גורם ללחץ על הצוואר והגב. רצוי להגביה צג או להנמיך לפי כללי הארגונומיה.

  • המנע מחסימת מרחב הרגליים בחפצים, הדבר גורם לתנוחת ישיבה לקויה. יש להקפיד על מרחב רגליים פתוח המאפשר מנח רגליים חופשי לפנים ומקום פנוי להוספת הדום רגליים.

  • המנע מכפיפת פרק כף היד בזמן ההקלדה ע"י תנוחת ישיבה נכונה ו/או הנחת כרית תמיכה לפרק היד. הקפד על כללי הארגונומיה.

  • המנע מכפיפת וסטייה של כף היד בזמן העבודה עם עכבר ע"י תנוחת ישיבה נכונה,שמירה על מרפקים צמודים לגוף ו/או הוספת כרית תמיכה לפרק כף היד.

 

כללי הארגונומיה בעבודה במעבדה

ישיבה / עמידה

  • בעבודה מול שולחן עבודה גבוה/מעבדתי רצוי לעבוד הן בעמידה והן בישיבה.

  • בישיבה יש לכוונן את גובה כסא בהתאם לגובה השולחן - מרפקים מקבילים למשטח העבודה.

  • רצוי לצמיד את משענת הכסא לגב התחתון.

  • יש להקפיד על שימוש בכסא מעבדה תקין עם טבעת המאפשר תמיכה בכפות הרגליים.

  • רצוי למקם את האביזרים בשימוש רב במרחק עד 40 ס"מ מהגוף.   

  • רצוי למקם את האביזרים שאינם בשימוש רב בטווחים בין 40-60 ס"מ. 

  • יש להקפיד מרחב ברגליים המאפשר תנוחת ישיבה נוחה.

  • בעמידה ממושכת רצוי להושיט רגל לפנים בפסיעה (ולהחליף רגליים לסרוגין).

הרמה ונשיאה

  • במידה וחפצים/בקבוקים מונחים בגובה רב יש להשתמש בדרגש.

  • בהרמת חפצים כבדים יש לכפוף ברכיים בפסיעה ולהקפיד על גב ישר בזמן ההרמה.

  • בשינוע חפצים יש לשאת קרוב לגוף ולהעזר בעגלות שינוע.

עבודה עם פיפטורים

  • בשימוש בפיפטור רצוי להקפיד על הרמת יד צמודה לגוף.

  • רצוי לא ללחוץ לחיצה ממושכת הגורמת ללחץ מוגבר על האגודל.

  • יש למקם את הפיפטורים בטוח הגעה קרוב (בין 40-60 ס"מ).

  • בשימוש פיפטור לנפחים קטנים (מיקרו ליטר) הדורש דיוק רב רצוי להרים את מבחנת אפנדורף ולא לרכין את הראש לפנים.

  • וודא כי הפיפטור תקין ונוח לשימוש.

  • ודא כי עוצמת התאורה תקינה, הדבר משפר את איכות האבחנה/ביצוע.

  • רצוי לבצע הפסקות סדירות מפעילות ממושכת ולבצע תרגילי מתיחה ושחרור לפרק כף היד.

תנועות למניעת טראומה מצטברת

  • המנע בתנוחות הדורשות רכינת הגב לפנים לזמן ממושך, הדבר עלול לגרום למתיחת רצועות הגב ולכאבי גב.

  • המנע מתנוחות חוזרות הדורשות כיפוף והארכה מוגזמים של פרק כף היד.

  • המנע מתנוחות חוזרות הדורשות שהיד תוחזק במצב לחיצה. הדבר עלול לגרום ללחץ על גיד.

  • המנע מתנוחות חוזרות הדורשות שהיד תוחזק במצב לחיצה. הדבר עלול לגרום ללחץ על גיד הממשח ולכאבים בתפקוד האגודל (רצוי לחיצה מהירה וחזקה).

  • המנע מחסימת מרחב הרגלים בזמן הישיבה מול עמדת העבודה/ הניסוי, הדבר עלול לגרום לכאבי גב.

  • המנע מרכינת הראש לפנים, הדבר עלול לגרום לכאבי צוואר.

  • המנע מתנוחות הדורשות מתיחה של הזרועות לפנים ולמעלה, הדבר גורם ללחץ על הצוואר והכתפים.

  • המנע להרים חפצים בגב כפוף לפנים הדבר עלול לגרום לפגיעות בגב תחתון.

  • המנע בהרמת הזרוע בשימוש בפיפטור הדבר גורם ללחץ ועומס על הזרוע והכתף (רצוי מרפק קרוב לגוף).

  • המנע מהנחת המרפק על משטח העבודה בזמן שימוש בפיפטור הדבר עלול לגרום ללחץ ודלקת באמה.

  • ישיבה סימטרית מול צג המחשב

  • כיוונון גובה כסא בהתאם לגובה עמדת העבודה כך שהידיים בזוית 90 מעלות בין האמה לזרוע, מקבילות לשולחן והכתפיים ללא מאמץ משוחררות (שימוש במנגנון הכסא לשינוי גובה המושב).

  • במידה ובמנח זה הרגליים אינן מגיעות לרצפה רצוי להוסיף הדום רגליים על מנת לאפשר תנוחת ישיבה בתמיכת רגלים המשפרת את הנוחות.

  • יש להשען לאחור על משענת הכסא בזוית 105 מעלות הדבר מאפשר הפחתת לחץ על הגב (שימוש במנגנון הכסא לשינוי זוית המשענת).

  • יש לכוונן את גובה משענת הגב לתמיכה מלאה בשקע גב תחתון (שימוש במנגנון הכסא לשינוי גובה משענת גב).

  • התאמת גובה צג המחשב כאשר קצהו העליון מיושר עם גובה העיניים, במידה והצג נמוך יש לכוונן את גובה הצג או להשתמש במגביהי מסך. מרחק הרצוי מהצג לעיניים ,הוא בהושטת יד ישרה לפנים בין  60-70 ס"מ.

  • יש למקם את המקלדת והעכבר זה לצד זה במרחק 8-10 ס"מ מקצה השולחן. כדי לאפשר הנחת כפות ידיים בצורה ישרה עם העכבר והמקלדת.

  • יש לוודא כי בתנוחת ההקלדה שומרים על מנח ישר במפרק כף היד ולא גורמים לכפיפה או סטייה גדולה במפרק.

  • רצוי כי כל אמת היד תהייה בתמיכה או ע"י השולחן או ע"י משענות הידיים של הכסא.

  • רצוי לבצע הפסקות סדירות (5 דקות מדי שעה) לבצע תרגילי שחרור ומתיחה.

תכנון תחנות עבודה

מתבצעת הערכה כוללת של תחנות העבודה הקיימת. בשלב זה נלמד אופי המקום וצורת העבודה, שימוש באביזרים קיימים, נבדקת שכיחות השימוש בממשקים, הרגלי עבודה, גורמים סביבתיים וכיו"ב. שלב זה חשוב על מנת להבין לעומק את הצרכים הייחודיים של תחנת העבודה והעובדים במקום, בהמשך, אנו עוברים לכתיבת ההמלצות הארגונומיות. הדו”ח כולל התייחסות מקיפה לכל הפרמטרים המרכיבים את תחנת העבודה ולסיום, מגובש שרטוט טכני של כל ההמלצות, המאפשר לאנשי המקצוע לקבל את המידות ומיקומים הרצויים של כל חלק וחלק בתחנת העובדה. על בסיס שרטוטים אלו ניתן לעבור לשלב הביצוע של תחנות העבודה

עמידה ממושכת במנח קבוע על משטח קשיח נמצא כגורם המוביל לכאבי גב-תחתון וירידה בתפקוד. גוף האדם נבנה ומיועד להיות בתנועה ומתוך כך תנועה עוזרת להפחתת הכאבים ומניעת פציעות הנגרמות ממיקרו-טרואמה. אך מה עושים כאשר נאלצים לעמוד במקום למשך שעות רבות? כגון בזמן בישולים במטבח או בעבודה מול פס ייצור. הגוף מתעייף והרבה מאוד לחץ סטטי מופעל על המפרקים.

מסיבה זו ישנם שטיחים אשר יוצרו מתוך מחשבה להקל על עובדים הנאלצים לעמוד לפרקי זמן ארוכים וכן לאנשים המצויים בתוך המטבח. השטיחים הללו מעוצבים ועשויים מחומרים שוניים ומגוונים החל בגומי וכלה בעץ. את השטיחים ניתן לרכוש בקלות ובגדלים שונים.

כיצד עמידה קשורה לעייפות וכיצד שטיח לרגליים מתיימר לפתור בעיה זו?

בעמידה סטטית ממושכת יש פיזור לחצים שאינו אחיד ואף זמני עמידה ממושכים על רגל אחת. דבר זה יותר עומס על הגוף והמפרקים ולעייפות. יתכן שיש גם פיצוי של עבודת הלב בהזרמת הדם אשר נפגע כתוצאה מחוסר התנועתיות. מסיבות אלו סוברים שבעמידה על משטח מרופד ישנו פיזור לחצים אחיד ואף גיוס תמידי של מערכת השלד שריר ופחות עמידה סטטית.

אז מה עושים?

במחקרים שהשוו בין עמידה למספר שעות ללא משטח לבין עמידה על גבי המשטח נמצא שרמת האי-נוחות עם המשטח היתה נמוכה יותר. יצויין כי כמות המחקר בנושא מצומצם מאוד ועל פניו נראה שטרם מצאו הסבר מבוסס אנטומיה-פיזיולוגיה להקלה בנוחות.

לעיתים אין צורך בהנחת משטח בודד אלא ניתן לסדר את סביבת העבודה כדי שתקל על העומס. כיסויי גומי לרצפה, עץ, שעם ושטיחים יכולים גם הם להקל. כמו כן התאמת נעליים נוחות ותומכות יכול לסייע בהפחתת העומס.

התאמת סביבת העבודה /מטבח איננה הדרך היחידה להפחית מהעומס הנוצר על הגוף בזמן עמידה ממושכת. לקיחת הפסקות קצרות כל 10 דקות למספר שניות, שבירת השגרה דרך שינוי תנוחת העבודה וכמו כן ביצוע חלק מהעבודה בישיבה, הם  חלק קטן מהדרכים בהם ניתן לבצע שינויים קלים בשגרת היום ולהקל מהעומס המופעל על הגוף.

שלב הראשון בכל פעילות ארגונומית הינו סקר סיכונים ארגונומים. 
הסקר מהווה בסיס לכל פעילויות ההמשך, כאשר על פי תוצאות הסקר 
מתוכננים הפתרונות המתאימים.


סקר סיכונים ארגונומים מהווה אחד מתחומי ההתמחות של ארגוטיים והוא נעשה בצורה המקצועית ביותר, תוך מתן פירוט עבור כל המחלקות בארגון. ארגוטיים עורכת את סקר הסיכונים הארגונומים בעזרת צוות המומחים רב תחומי, הכולל מומחים מתחום הנדסת אנוש, עיצוב תעשייתי, פיזיותרפיה ושיקום.                                                                                                                    

מדוע חשוב לבצע סקר סיכונים ארגונומיים?                                                        
השקעה ברווחת העובדים והשמירה על בריאותם חשובות לכל ארגון הדואג לעובדיו, ושואף למזער נזקים כלכליים הנובעים מבריאות לקויה של העובדים, תחלופת עובדים מהירה וכן פגיעה בתפוקה ובמוטיבציה. אם כן, רכישת ידע בנושא ופיתוח מודעות למצב הקיים הינם שני הכלים המרכזיים בדרך לצמצום הסיכונים הבריאותיים בסביבת העבודה. 

צורת העבודה הנפוצה היום עלולה לגרום לנזקי שלד-שריר הנגרמים מסיכונים ארגונומיים, כמו למשל נזקי עיניים, נזקים לשורש כף היד ועוד. ביצוע סקר סיכונים הארגונומים להם חשופים העובדים הינה שלב חשוב בטיפול ומניעה של נזקים מצטברים. לפיכך, חברת ארגוטיים מעניקה שירותי ייעוץ לחברות המעוניינות לבצע סקר סיכונים הארגונומיים בארגון. על בסיס הייעוץ המקצועי של ארגוטיים ניתן להקטין את הסיכונים הארגונומיים הקיימים ואת נזקי שלד-שריר החמורים הנגרמים מסיכונים ארגונומיים בסביבת העבודה. 

כיצד ניתן להעריך את הסיכונים הארגונומים בארגון?
צוות המומחים של ארגוטיים מספק שירותי ייעוץ וסקירת סיכונים ארגונומיים, כאשר התוצר הסופי המתקבל הינו דו"ח מקיף הכולל את סקירת הסיכונים הארגונומיים בארגון, וכן פתרונות יישומיים בתחום הלוגיסטי והגורם האנושי עם המלצות ספציפיות. בשלב ראשון מגיע צוות ארגוטיים לבצע תצפיות על סביבת העבודה, הערכת הגורם האנושי  לדוגמא יציבה, הרגלי עבודה, תלונות שריר-שלד, בחינת הגורמים הניהוליים (הפסקות, תפוקה, לחץ) צילום אלמנטים רלוונטיים והערכת סביבת העבודה וגורמי הסיכון. 

מהו התוצר של סקר סיכונים ארגונומיים?
דו"ח ארגונומי מפורט ובו המסקנות והמלצות לשיפורים ארגונומיים, הכולל:

פרוט הסיכונים הארגונומיים

דרוג הסיכונים הארגונומיים על פי רמת החומרה.

המלצות ספציפיות לשיפורים ארגונומיים.

לבסוף מוצג הדו"ח על ידי חבר מצוות ארגוטיים מול ההנהלה הבכירה של הארגון על מנת לגבש ביחד את דרכי הפעולה שיש לנקוט בכדי ליישם את מסקנות הדו"ח

מדע הארגונומיה זהו מדע העוסק בחקר הקשר שבין האדם ובין הסביבה שלו. בין האדם ובין המערכות הטכנולוגיות השונות אשר מקיפות אותנו כיום. בעזרת אותם אנשים אשר לומדים את התחום ניתן לשפר את מערכת הגומלין הזו. אין ספק בכלל כי מדובר בתחום די מורכב, אך בעל חשיבות רבה למדי בעבור כל אחד מאיתנו.

אחד הדברים הבסיסיים שנלמדים בתחום הוא הקשר שבין האדם למכונה. כך למשל, ילמד הקשר בין האדם למחשב וכיצד המחשב משפיע על האדם בעצם. הלימודים הללו מאפשרים לתלמידים להרחיב את האופקים שלהם באופן ניכר למדי, כאשר לצד זאת הם יוצאים גם עם מקצוע נחשק מאוד ביד. הסיבות הללו הופכות את לימודי הארגונומיה לפופולאריים יותר ויותר בשנים האחרונות, כאשר כמעט ואין היום אדם אשר אינו סקרן אודות התחומים שנלמדים במהלך לימודי הארגונומיה.

דוגמה נהדרת לעולם הארגונומיה ותחום מחקר שבתוכו יכולה להיות בדיקת הקשר שבין הישיבה של האדם על כיסא וההשפעה שלו על הגב שלנו. כך ששימוש לא נכון בכיסא עלול להוביל למצב בלתי רצוי של  כאבי גב כרוניים ואף מעבר לכך. בעזרת בדיקת התחום הזה מתאפשר לנו בעצם לדעת כיצד לפתור את הבעיות השונות.

במידה ותהיו מעוניינים ללמוד ארגונומיה מומלץ שתעשו זאת במוסד הטוב ביותר שבנמצא. השקיעו מזמנכם על מנת למצוא מוסד מוכר ומכובד, כזה אשר יספק לכם את תשתית הלימודים הטובה ביותר שקיימת. הכסף שתשקיעו בלימודים יבוא לטובתכם בעתיד, וזאת בעזרת המקצוע המיוחד שתרכשו לעצמכם והידע הנרחב שתצברו בתחום.

אין ספק שתחום הארגונומיה נחשב למיוחד למדי, וככזה לאט לאט יותר אנשים בוחרים ללמוד אותו במוסדות להשכלה גבוהה. רק חשוב מאוד לשים לב לתתי התחומים שבעולם הארגונומיה ולהתמחות בתחום שקשור לליבכם.

פעם האימהות שלנו היו רוצות שנלמד אך ורק עריכת דין או רפואה, אך כיום ניתן לומר שהאם היהודיה תסתפק בכל מקצוע מכובד, בין אם מדובר בהנדסת חשמל, מדעי המחשב או ארגונומיה. כך שאל לכם לחשוש שמא המקצוע הזה לא יכובד בעיני אחרים או יתפס בעין שלילית בסופו של דבר.

אבשלום גיסין 69 קרית אריה

פתח תקוה  ת.ד-10095
niggi@npt.co.il
 פקס: 03-9247816  טל:03-9247811
 

התמונות להמחשה בלבד,  המחירים אינם כוללים מע"מ כחוק.

כל הזכויות שמורות לניגי צינורות מלוטשים בע"מ
טלפון: 03-9247811 פקס: 03-9247816

כתובת :רח' גיסין 69, קרית- אריה פ"ת, ת.ד 10095

www.niggi.co.ilniggi@npt.co.il

Petah-Tiqwa, Israel

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon